چگونه می‌توانید شنونده خوبی باشید؟

جستجو
۱۳۹۶/۱۰/۱۹ سه شنبه
(0)
(0)
چگونه می‌توانید شنونده خوبی باشید؟
چگونه می‌توانید شنونده خوبی باشید؟
دکتر مجید ابهری در یاداشتی برای روزنامه اطلاعات نوشت : چرا وقتی تنها هستیم، باید تلویزیون، رادیو یا ضبط صوت روشن باشد؟ به محض این که به خانه می‌رسیم، اولین کارمان روشن کردن تلویزیون یا رادیو است. حتی اگر در حال درست کردن شام، عوض کردن لباس‌ها و یا دوش گرفتن؛ مطالعه، تماس تلفنی و یاکارکردن در خانه باشیم. به هر حال آن «صدا» باید وجود داشته باشد؛
مهم هم نیست که چه برنامه یا فیلم و چه صدا و تصویری باشد! دلیلش چیست؟

شما نیاز دارید تا حواستان پرت شود و از خودتان دور باشید. نمی‌خواهید مجبور شوید با آنچه که هستید، روبرو شوید. و یا این که از تنها ماندن با خودتان وحشت دارید. شما به دنبال عوامل خارجی هستید تا صداها و سئوال‌های درونتان را خاموش کنید. برای پیدا کردن آرامش باید حواستان را پرت کنید.
کسی که درگیر چنین عادتی است، در مکالمات غالب است و می‌تواند ۲۰ دقیقه بی‌وقفه صحبت کند، بدون آن که به کسی اجازه حرف زدن بدهد.

اما راهکار رفتاری برای غلبه بر این عارضه:

۱ـ مهارت‌های برقرار کردن ارتباط با دیگران را تمرین کنید، تنهایی و گوشه‌گیری مولود ضعف مهارت‌های ارتباطی است. وقتی با دیگران ارتباط بیشتری برقرار می‌کنید، نیاز کمتری دارید که تنهایی‌تان را با رادیو و امثال آن پر کنید. یک مکالمه موفق و دلچسب می‌تواند ساعت‌ها موجب گفتگو و برقراری ارتباط شود. برای کسب مهارت‌های ارتباطی می‌توانید از کتاب‌ها، جزوه‌ها و کلاس‌های واقعی(نه دکان‌های کاسبی) استفاده کنید.
مهارت‌های زندگی به تدریج در همین کانال برایتان منعکس می‌شود، البته خیلی زود متوجه خواهید شد که یکی از مهم‌ترین اصول یک ارتباط مؤثر و موفق «یک شنونده خوب بودن» است اگر فقط شما برای مدتی طولانی صحبت کنید، دیگر این مکالمه یا دیالوگ نیست، بلکه مونولوگ یا سخنرانی است.
وقتی کسی حرف می‌زند، اگر مرتب فکر کنید که چه وقت حرفش تمام می‌شود و اگر حرفش تمام شد، من چه بگویم، نمی‌توانید ارتباط مؤثر برقرار کنید.
بیایید درست گوش کردن را یاد بگیریم. بسیاری از مشکلات و اختلافات ما ناشی از غلط گوش کردن است.

۲ـ طفره رفتن و انکار را کنار بگذارید و انرژی‌تان را بر روی یک کار خاص متمرکز کنید، تا آن را درست و کامل تمام کنید.
بسیاری از ما خود را در حواشی زندگی غرق می‌کنیم و به همین دلیل موقعیت‌های ارزشمند را برای انجام دادن کارهای مهم‌مان، از دست می‌دهیم. در همین هفته گشته چند ساعت را با نگرانی و دلواپسی در مورد کارهایی که باید انجام می‌دادید، اما نتوانستید آنها را به انجام برسانید، به بطالت گذرانده‌اید؟ اگر تمامی آن پنج؛ ده؛ پانزده دقیقه را که بیهوده تلف کرده‌اید با هم جمع کنید، به این نتیجه می‌رسید که می‌توانستید یک یا دو یا چندین ساعت از وقت خود را صرف کارهای مفید و لازم کنید. اشتباه نکنید، من نمی‌گویم باید دائما کار کنید و به کار معتاد شوید، بلکه منظورم این است که از عمر و وقت خود به نحو احسن استفاده کنید. فعالیت‌هایی مثل نقاشی، هندبال جمع‌آوری تمبر و سکه نه فقط استرس‌های جسمی را از میان می‌برد، بلکه فواید روحی و روانی با ارزشی در اختیارتان می‌گذارند.

۳ـ افکار منفی را از ذهنتان بیرون کنید: نگرانی‌ها و مشکلات و دغدغه‌های خودتان را یادداشت و به طور هفتگی آنها را مرور کنید. این که موضوعی اهمیت دارد، به معنای آن نیست که باید دائما در موردش فکر کنید. شما عادت کرده‌اید که خود را درگیر مسائل مختلف کنید این تمرین به شما کمک می‌کند تا چرخه نجواهای ذهنی‌تان را خاموش کنید و به افکارتان سرو سامان دهید.
کانال تلگرام دکتر مجید ابهری
@drmajidabhari

توئیتر دکتر مجید ابهری :
https://twitter.com/drmajidabhari
سایت رسمی دکتر مجید ابهری :
http://majidabhari.ir

ویدئوهای دکتر مجید ابهری
مصاحبه های تصویری👈🏿
http://www.aparat.com/drmajidabhari
 
 چگونه می‌توانید شنونده خوبی باشید؟
چگونه می‌توانید شنونده خوبی باشید؟
telegramtwiteraparat
طراحی سایتطراحی سایتسایت سازسایت سازفروشگاه سازفروشگاه ساز