افسردگی پاییزه / دستنوشته دکتر مجید ابهری

جستجو
۱۳۹۶/۸/۲۹ دوشنبه
(1)
(0)
افسردگی پاییزه / دستنوشته دکتر مجید ابهری
افسردگی پاییزه / دستنوشته دکتر مجید ابهری
دستنوشته دکتر مجید ابهری؛😂باافسردگی پاییزه چه کنیم؟؟😂😂 از نگاه رفتارشناسی درفصل پاییزخیلی ازافراد بخصوص بانوان دچارافسردگی شده واین افسردگی؛"افسردگی پاییزه"نامیده شده وقابل درمان است وجای نگرانی نیست.

بعضی از افراد درماههای آبان وآذردچارکاهش انرژی؛انگیزه وافت خلق میشوندودوباره در فروردین ماه به حالت عادی برمیگردند.روانشناسان این نوع اختلال را"افسردگی فصلی"یا اختلال تاثیر پذیری فصلی(SaD)مینامند؛که هرساله در زمان معینی شروع میشود.بیدار شدن ازخواب درتاریکی؛رفتن بکار در تاریک وروشن؛برگشتن به خانه از کار درهوای تاریک میتواند از سرزندگی ونشاط هرکس کم کند.
امادربعضی ازافراد بخصوص بانوان این تغییر روحیه شدیدتراست.بسیاری از علایم شناخته شده افسردگی مثل غمگینی؛اضطراب؛بی قراری؛انزواگرایی؛بی علاقگی به برنامه های روزانه وناتوانی در تمرکزاست.

خستگی مفرط؛کمبودانرژی؛نیازشدیدبه خواب؛تمایل به موادقندی ونشاسته ای؛افزایش اشتها وپرخوری از علایم قطعی این بیماری است.
افسردگی های فصلی درسنین بالای 45 سال دوبرابر افراد دیگر است؛ ودرزنان خیلی بیشتر از مردان میتوان این اختلال را دید.این ناهنجاری درفصل پاییز وزمستان مربوط به ترشح هورمون"ملاتونین" درمغز است که به آن هورمون وابسته به خواب نیز میگویند؛که درتاریکی وهنگام خواب شبانه بیشترین میزان ترشح را دارد.

بنابراین به علت کوتاهی روزها وطولانی بودن شبها دراین دوفصل این هورمون تا اندازه ای بیشتر از حد معمول ترشح میشود.تمایل زیاد به مصرف شوکولات وشیرینی از علایم این ناهنجاری بوده وافراد مبتلاباید مصرف قهوه وشکررادرروز کاهش داده وبا الگوی غذای کم چرب؛سبزیجات ومیوه ها سلوتونین را دربدن خودافزایش دهند. گروه ویتامینهای (B)که درتخم مرغ غلات ماهی یافت میشود اثر مستقیمی بر کاهش ودرمان این بیماری دارند.
بهارنارنج؛به لیمو؛عصاره گل سرخ؛برای افراد بویژه بانوان خاصییت نشاط آور داشته اما بهترین روش غلبه بر این بیماری آزار دهنده "فتو تراپی"یا نودرمانی است؛که در طول روز برای جلوگیری از ترشح بیش از حد ملاتونین؛افراد باید حداقل روزانه یک تا دوساعت در آفتاب قدم بزنند ودرصورت نبود آفتاب در نور فلورسنت وسفید که بر صفحه فلزی تابیده میشود با چشمان باز نگاه کنند.

بنابراین بدون هیچگونه نگرانی از عوارض این بیماری؛با پوشیدن لباسهای روشن وتماشای فیلمهای کمدی؛ورزش روزانه؛گفتگو های دوستانه؛دید وبازدید از اقوام ودوستان؛میتوان این ناهنجاری را تا حد قابل توجهی کاهش داده ودرمان کردودوباره به نشاط وسرزندگی دست یافت

کانال تلگرام دکتر مجید ابهری
@drmajidabhari

توئیتر دکتر مجید ابهری :
https://twitter.com/drmajidabhari
سایت رسمی دکتر مجید ابهری :
http://majidabhari.ir

ویدئوهای دکتر مجید ابهری
مصاحبه های تصویری👈🏿
http://www.aparat.com/drmajidabhari

 
 افسردگی پائیز
افسردگی پائیز
aparatinstagramtwitertelegram
طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتیطراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتی