زمانی که حریم خصوصی عمومی می‌شود

جستجو
۱۳۹۶/۶/۷ سه شنبه
(1)
(0)
زمانی که حریم خصوصی عمومی می‌شود
زمانی که حریم خصوصی عمومی می‌شود

زمانی که حریم خصوصی عمومی می‌شود

حریم شخصی یا حریمخصوصی یعنی یک فرد یا گروه بتواند خود و یا هشدارات مربوط به خود را مجزا کند و در نتیجه بتواند خود و یا هشداراتش را با انتخاب خویش در برابر دیگران آشکار کند.

حریم خصوصی گاه مربوط به ناشناس بودن، یعنی تمایل به گمنامی یا دور ماندن از عرصه عمومی هست.

انواع مختلف حریم خصوصی اقتصادی، حریم خصوصی پزشکی، حریم خصوصی در اینترنت و حریم خصوصی هشدارات در نظر گرفته می‌شوند.

درجه خصوصی بودن هشدارات بستگی دارد به اینکه عموم چگونه این هشدارات را دریافت و با آن برخورد خواهند کـــرد که به نوبه خود به شرایط زمان و مکان وابسته‌هست.

مفهوم حریم خصوصی بر مفهوم امنیت نیز تأثیر می‌گذارد مثلاً از سوءهستفاده گرفته تا امنیت هشدارات، حریم خصوصی همچنین می‌تواند به معنای حق بر بدن باانجام گرفت.

توجه به این نکته جالب و ضروری هست که هر فرد، تاثیرگذارترین عنصر در فضای مجازی هست. افراد هستند که به اینترنت و فضاهای مجازی آن، به مثابه کاربر هویت می‌بخشند.

این موضوع بخصوص در سال‌های اخیر و با ظهور شبکه‌های مجازی، شکل تازه‌ای به خود گرفته هست، چون در شبکه اجتماعی مجازی، آن کسی که در مرکز توجه هست کاربر یا به عبارتی فرد هست.

اوست که تولید محتوا می‌کند، نظر می‌دهد و جریان می‌سازد. حال می‌‌خواهیم به موضوعی بپردازیم که تعداد روزی در شبکه‌‌های اجتماعی سروصدای زیادی به پا کـــرد.

تعدادی پیش تصویر‌‌هایی از یکی از مجریان رسانه ملی منتشر انجام گرفت و انتشار تصویر‌‌های شخصی این مجری شناخته انجام گرفته، دو مسئله را در بر می‌‌گیرد؛ یکی تضاد و تفاوت در رفتار و گفتار این مجری و دیگری اهمیت احترام گذاشتن به حریم خصوصی افراد.

دراین باره گفتگوهایی با دکتر مجید ابهری آسیب شناس و رفتار شناس و سیده فاطمه ذوالقدر دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس و نائب مدیر فراکسیون فرهنگی خانومان، دکتر محسن لواسانی روانشناس و مشاور خانواده وعضو هیات مدیره انجمن علمی مطالعات خانواده انجام داده‌ایم که در ادامه می‌‌خوانید؛

برای سلبریتی‌‌ها هیچگونه حریم خصوصی وجود ندارد

دکتر مجید ابهری آسیب شناس و رفتار شناس درخصوص حریم خصوصی افراد در شبکه‌‌های اجتماعی گفت: انسان‌‌ها بر اساس تربیت اجتماعی و خانوادگی خود دارای حریم خانومدگانی می‌‌باشند.

در زیادی از محافل بحث‌‌های مختلفی در مورد حریم خصوصی و عمومی افراد بیان می‌‌شود.

وی افزود: از نگاه رفتارشناسی اجتماعی حریــم خصوصی افـراد یعنی؛ چارچوب‌‌هایی بر اساس قانون، مبانی دینی و اجتماعی که در آن فرد آزاد هست در انتخاب پوشش، نشست و برخهست و حتی خوراک خود اختیاراتی داشته باانجام گرفت و کسی مزاحم وی نگردد. اما اختلاف نظرهایی درباره حریم خصوصی افراد مشهور یا سلبریتی‌‌ها وجود دارد.

سلبریتی‌‌ها از طریق آقام مشهور و محبوب انجام گرفتند

دکتر ابهری در خصوص حریم خصوصی سلبریتی‌‌ها گفت: از نظر این مکاننب (و با توجه به تجربه‌‌هایی که دارم) برای سلبریتی‌‌ها هیچ گونه حریم خصوصی وجود ندارد مگر در خانه خودشان.

دلیل که محبوبیت و منطقهت امانتی ست که از طریق آقام نصیب چهره‌‌های محبوب و مشهور انجام گرفته هست.

بر اساس این امانت و شرایط مادی و اجتماعی آنها، جامعه متوقع هست که افراد مشهور و سلبریتی‌‌ها رفتارهایی مطابق با شئونات اجتماعی و قانونی داشته باشند.

بنابراین از جایی که چهره‌‌های محبوب در همه جا زیر ذره‌بین نگاه‌‌های آقام و رسانه هستند هیچ گونه حریم خصوصی ندارند و باید در این نکته دقت نمایند.

دکتر ابهری با اشاره به محبوبیت چهره‌‌های شناخته انجام گرفته گفت: با توجه به این واقعیت که چهره‌‌های محبوب گروه‌‌های مرجع رفتاری هستند بنابراین رفتارهای آنان برای فرخانومدان جامعه الگو می‌‌باانجام گرفت.

متاسفانه بعضی از این عزیزان به این واقعیت توجهی ندارند که رفتارهای آنها نه تنها در معیار اجتماعی و جامعه ارزیابی می‌‌شود بلکه برای نوجوانان و جوانان الگو قرار می‌‌گیرد.

دلیل که والدین، مربیان، مسئولین، دولت آقاان، هنجار فرستان، قانون گذاران، گیمگران و مجریان، ورزشکاران و در نهایت سلبریتی‌‌ها جزو الگوهای رفتاری جامعه هستند.

سرک کشیدن در حریم خصوصی دیگران ممنوع

این رفتارشناس در مورد حریم خصوصی خاطر نشان ساخت: افراد معمولی جامعه دارای حریمی هستند که نباید کسی در آن سرکِشی، دخالت و یا به معنای خیابانی آن فضولی نماید.

دلیل که افراد باید در خانومدگی خصوصی خود احساس امنیت کنند.

دخالت و سرکِشی به خانومدگی خصوصی افراد که شامل دیدن تصویر، دهستان‌‌های خانومدگی شان، روابط خانوماشویی و فردی، روابط اجتماعی هست اگر مورد مخاطره قرار گیرد ناامنی فکری و اجتماعی در جامعه حاکم می‌‌گردد.

دکتر ابهری در خصوص بی حجابی مجری رسانه ملی گفت: یکی از چهره‌‌های محبوب صدا و سیما که چادر را افتخاری برای خود می‌‌دانست و موضوع بحث‌‌های مختلفی گردیده هست، از نظر این مکاننب ایشان در حدی نیستند که بحث‌‌های زیادی در مورد وی انجام شود که رسانه‌‌های مجازی، شبکه‌‌های اجتماعی و رسانه‌‌های نوشتاری درباره وی بنویسند.

دلیل در مورد سلوک و رفتار خانم مریم میرزاخانی که بزرگ‌ترین جایزه علمی جهان را گرفت و تعداد روز قبل از دنیا رفت نمی گوییم و نمی نویسیم.

اما کسی که تعداد صباحی در تلویزیون بود و با رفتارهای خود باعث بحث و جدال فراوان انجام گرفت و حالا نیز چون از خاطره‌‌ها فراموش انجام گرفته هست به شکلی دیگر می‌‌خواهد به متن جامعه و خاطرها برگردد.

وی خاطر نشان ساخت: از نظر این مکانب رسانه‌‌ها باید در همین مقطع این موضوع را قطع نموده و دیگر در مورد آن بحث نکنند دلیل که برخی افراد عمدا رفتارهایی انجام می‌دهند که در جامعه مورد بحث قرار گیرند و مجدد به متن جامعه برگردند. ایشان در نزدیکی فراموشی بود و با یک تصویر روخانومامه یا مجله زرد، سوئیچی مجدد به موضوع بحث تکمیل جوانان و رسانه‌‌ها تبدیل انجام گرفت.

تضاد رفتاری این خانم به فرصت طلبی او برمی‌گردد. دلیل که موضوع ازدواج و یا طلاق و یا نزاع خانوادگی افراد در هر رده و قشر اجتماعی که باشند به خودشان مربوط هست نه به جامعه.

به مرور روخانومامه‌‌ها و نشریه‌‌های زرد به زمان قبل از انقلاب باز گشته اند به طوری که شکستن ناخن یک خانم هنرپیشه را نیز مطرح می‌‌کنند که این کار رفتار زیاد غلط فرهنگی محسوب می‌‌شود و رسانه‌‌های واقع گرا و اصولی باید در مقابل اینگونه رفتارها ایستادگی کنند و اجازه ندهند که یک خانم به هر دلیل بی حجاب بودن و یا نوشیدن مشروبات الکلی مجدد در جامعه مطرح شود وبه الگویی منفی تبدیل گردند.

در حریم خصوصی افراد تجسس نکنیم

سیده فاطمه ذوالقدر دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس و نائب مدیر فراکسیون فرهنگی خانومان در خصوص حریم خصوصی افراد گفت: در این زمینه احادیث و روایت‌‌های زیادی وجود دارد که حرمت حریم خصوصی افراد را نگه داریم و در آن تجسس نکنیم. آیه قرآن نیز در این خصوص وجود دارد که روایت انجام گرفته “و لا تجسسو” یعنی اینکه تجسس نکنید در خانومدگی خصوصی افراد وارد نشوید که بدانید در خانه اش چه وسایلی موجود هست و چه چیزی موجود نیست.برای خانومدگی خصوصی افراد احترام قائل شویم و همه این مسائل سفارش اسلام و دین ما هست.

ذوالقدر افزود: در خصوص احترام گذاشتن به حریم خصوصی افراد در فرهنگ ایرانی- اسلامی ما تاکید زیادی انجام گرفته هست.

در فرهنگ اصیل ما به احترام گذاشتن به یکدیگر و سرک نکشیدن در خانومدگی افراد سفارش‌‌های زیادی انجام گرفته هست.

علاوه بر این موارد در قانون مدنی و حقوق منطقهوندی نیز احترام گذاشتن به حریم دیگران عنوان انجام گرفته هست. 

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس بیان داشت: افراد باید در فضاهای مجازی و شبکه‌‌های اجتماعی به حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذارند.

در فضای مجازی می‌‌توان از اخبار و هشدارات مطلع انجام گرفت. فضای مجازی یک تکنولوژی روز محسوب می‌‌شود که می‌‌توان از آن در جهت پیشرفت‌‌های گوناگون هستفاده‌‌های زیادی کرد.

می‌‌توان از این فضا به عنوان یک وسیله درآمدزایی هستفاده کـــرد. برای مثال در کشورهای اروپایی از فضای مجازی به نحوی مطلوب هستفاده می‌‌کنند و در برخی موارد فضای مجازی محلی برای کسب درآمد افراد به حساب می‌‌آید.

زیادی از دانشگاه‌‌ها فضای مجازی را راهی برای کسب علم و دانش قرار داده‌اند و تعلیم از راه دور یکی از موارد هستفاده معقول از فضای مجازی هست.

امیدواریم در ایران هم هستفاده از فضای مجازی به نحو معقول باانجام گرفت و افراد به حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذارند و بی‌حرمتی‌‌ها در این فضاها کاهش باانجام گرفت.

 

افراد حوزه فرهنگ وهنر باید الگوی معقولی باشند

دکتر محسن لواسانی روانشناس و مشاور خانواده، عضو هیات مدیره انجمن علمی مطالعات خانواده در خصوص حریم خصوص افراد گفت: بحث احترام به حریم خصوصی و شخصی افراد مبحثی هست که تکمیلا به مسائل فرهنگی و اجتماعی مربوط می‌‌شود و در چارچوب مسائل تربیتی نیز شکل می‌‌گیرد.

اصولا افراد در محلی که خانومدگی می‌‌کنند و به دنیا می‌‌آیند فرهنگ شان شکل می‌‌گیرد. در واقع باید‌‌ها و نبایدهای افراد، چگونگی برخورد، نحوه صحبت کـــردن آنها را شامل می شود.

دکتر لواسانی گفت: مقوله فرهنگ شخصیت افراد را مشخص می‌‌کند و شخصیت افراد با فرهنگ ساخته می‌‌شود و رفتار انسان هم از روی شخصیت آنها تبیین می‌‌شود.

وی در ادامه افزود: موضوع احترام گذاشتن به حریم خصوصی یکدیگر مسئله ای هست که افراد کم و زیاد به آن اعتقاد دارند. افراد باید نسبت به آن مرز مشخص انجام گرفته آگاهی داشته باشند که قصدشان کمک گرفتن یا دخالت کـــردن هست که مرز بین این دو را مباحث فرهنگ مشخص می‌‌کند.

آیین احترام گذاشتن در فرهنگ‌‌ها وجود دارد. اما مسائل شخصی که حد و حدود این مرز را مشخص کند، نشات گرفته از مسائل تربیتی خانواده‌‌ها هست.

دکتر لواسانی احترام گذاشتن به حریم خصوصی را از نگاه روانشناسی اینگونه عنوان کـــرد بخشی از حریم خصوصی به حریم فیزیکی افراد مربوط می‌‌شود جایی که ما آن را حد تعارض می‌‌دانیم و در فرهنگ سرد فاصله افراد ۹۰ سانتیمتر، در فرهنگ گرم فاصله افراد ۷۰ سانتیمتر و در فرهنگ بین ایندو فاصله افراد ۸۰ سانتیمتر هست که در واقع حریم فیزیکی افراد محسوب می‌‌شود.

اینکه افراد به فرد دیگری خیره شوند و هر نوع دخالت در حوزه‌‌هایی مثل پرس و جو کـــردن، کنجکاوی، مطرح کـــردن پرسش‌‌هایی از زیرو بم مسائل خانوادگی، سوالاتی در خصوص مسائل اعتقادی، اجتماعی و سیاسی افرادو زیاد از اندازه منزل افراد رفتن، همه این موارد حریمی هست که باید در حریم فیزیکی افراد رعایت شود.

دکتر لواسانی در ادامه خاطر نشان ساخت: در حریم خصوصی نوعی حریم وجود دارد به نام حریم روانی. در این حریم رعایت مسائل روحی و روانی افراد مطرح هست.

به عنوان مثال، احساسات فرد را می‌‌پرسیم که به بخش احساسات فرد ورود پیدا کنیم، یا هشدارات شخصی فرد را سوال می‌‌کنیم و یا افکار وی را واکاوی می‌‌کنیم.

در این نکات باید افراد حد و مرز خود را بدانند و رعایت کنند. ظاهرا همه افراد به این موضوع اعتقاد دارند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی مطالعات خانواده افزود: افراد باید با توجه به تغییرات و ساختارهای اجتماعی جامعه و تکنولوژی‌‌ها و وسایل ارتباطی جدیدی که وجود دارد، مراقب رفتارهای خود باشند.

در واقع افراد باید از خود و حریم خصوصی شان مراقبت کنند. در واقع باید شیوه رفتار با کسانیکه وارد حریم خصوصی ما می‌شوند را بدانیم و هم چنین نسبت به رفتاری که به این افراد واکنش نشان داده می‌‌شود نیز باید آگاهی وجود داشته باانجام گرفت و این مسائل باید در نهادهای تعلیم و پرورش و نهادهای فرهنگی تعلیم داده شود که ظاهرا در این زمینه جایگاه مطلوبی نداریم و پلن‌ریزی خاصی هم نکرده‌ایم.

وی گفت: دلایلی که برخی افراد به حریم خصوصی افراد دیگر ورود پیدا می‌‌کنند را می‌‌توان در ریشه‌‌های فرهنگی و قومی افراد دانست.

در برخی موارد حسادت‌‌ها خیلی تاثیرگذار هست. به عنوان مثال فردی در جامعه‌ای رانجام گرفت کـــرده و مشهور انجام گرفته هست و صفات شخصی پیدا کـــرده، برخی افراد در رابطه با آن فرد کنکاش افزایشی می‌‌کنند.

برخی از دلایل آن حسادت، رقابت و چشم و هم چشمی می‌‌تواند باانجام گرفت. به هرحال برخی افراد که حس حسادت دارند می‌‌خواهند بدانند دیگران چه کاری انجام داده هست تا آنها هم به دنبال همان کار بروند.

معمولا در این زمینه، اصحاب فرهنگ و هنر افزایش آسیب می‌‌بینند به دلیل اینکه به چهره ای تبدیل انجام گرفته که دیگران می‌‌خواهند یا از آنها الگوبرداری می‌‌کنند و یا به دنبال کسب احترام و پرستیژ آنها باشند.

پایانی افرادی که در حوزه فرهنگ و هنر فعال هستند باید آگاهی‌‌های لازم را به جوان ترها بدهند، الگوهای معقولی باشند و از خود مراقبت کنند.

دکتر لواسانی در پایان خاطر نشان ساخت: در این زمینه دردسرهای زیادی داریم. در واقع توجه به این مسئله و آگاهی دادن در حوزه مسائل فرهنگی و تربیتی به ما کمک می‌‌کند تا آسیب کاهشی به خود وارد کنیم.

نهاد خانواده خصوصا پدر و مادر از ابتدای خانومدگی به عنوان ایستگاه‌‌های رانجام گرفت روانی کودک، می‌‌توانند تاثیرگذار باشند.

به عنوان مثال هنگامی که خانواده ای با کودک خود از حیاتیانی به منزل برمی گردد در خصوص فرد دیگری اظهار نظر و سوال شود و یا قضاوت‌‌های بی جا صورت گیرد، در واقع از همان کودکی به وی تعلیم داده می‌‌شود که تو اجازه داری در مورد دیگران اظهار نظر و قضاوت کنی، تو اجازه داری در رابطه به خانومدگی خصوصی دیگران ورود پیدا کنی.

مسئله جالب این هست که تایمی این کودکان بزرگ تر می‌‌شوند خود والدین به عنوان اعتراض از آنها می‌‌خواهند که این مسائل را رعایت کنند.

گاهی اعضای خانواده در حریم‌‌های احساسات فرخانومدان خود یا نزدیکان خود ورود و دخالت می‌‌کنند. به عنوان مثال پدر خانواده با برادر خود ارتباط ندارد و به فرخانومدش نیز اجازه معاشرت با عموی خود را نمی دهد.

آن موضوعی که در حوزه حریم خصوصی زیاد به آن تاکید می‌‌شود مسائل فرهنگی و اجتماعی هست که نهاد جامعه و حقوق منطقهوندی باید به آن بپردازد.

اما اصل ماجرا در حوزه خانه و خانواده، خصوصا تربیت کودک هست که باید از دوران کودکی رعایت شود و هم تعلیم داده شود. در این زمینه هر چقدر هم کار انجام شود باز هم کم هست.
کانال دکتر مجید ابهری:
@drmajidabhari

توئیتر :
https://twitter.com/drmajidabhari
سایت رسمی :
http://majidabhari.ir

صفحه ی رسمی ویدئویی دکتر مجید ابهری
مصاحبه های تصویری👈🏿
http://www.aparat.com/drmajidabhar

 تایمی  حریم خصوصی عمومی می‌شود
حریم خصوصی عمومی می‌شود !!!!!
aparatinstagramtwitertelegram
طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتیطراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتی