menusearch
majidabhari.ir

سخنی با شیفتگان خدمت

جستجو
۱۳۹۸/۱۰/۹ دوشنبه
(4)
(0)
سخنی با شیفتگان خدمت
سخنی با شیفتگان خدمت

در مقاطعی از تاریخ بعضی از سخنان به ویژه از سوی بزرگان آنچنان جاویدان می‌شود که به شعاری نهادینه تبدیل می‌گردد. یکی از این عبارات سخنی است از شهید آیت‌الله بهشتی که می‌گوید: «ما تشنگان خدمتیم نه شیفتگان قدرت». به واقع باید کتبی درباره این عبارت نوشته شود تا سرلوحه کار مدیران و خدمتگزاران جامعه قرار بگیرد. تشنگان قدرت کسانی هستند که برای رسیدن به بعضی از مشاغل ، مناصب و مسئولیت‌ها از هیچ کاری فروگذار نمی‌شوند؛ از تملق و چاپلوسی گرفته تا پدیده زیرآب‌زنی و خطاکاری‌های دیگر . این تشنگان وقتی به چشمه قدرت می‌رسند خواهند فهمید سرابی بیشتر نبوده چرا که فقط دنیای آنها را آباد کرده و آخرتشان را ویران خواهد کرد. گاهی ملاحظه می‌شود کسانی که با تقلید ساده‌لوحانه و بسیار سطحی از این شعار به مسئولیتی می‌رسند آنچنان شیفته قدرت می‌شوند که از غیبت، تهمت و حتی خیانت فروگذار نمی‌گردند. اکنون که در آستانه یکی از مراحل سرنوشت‌ساز سیاسی کشورمان یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی
‌قرار داریم باید گفت هرازگاهی از سوی داوطلبان و علاقه‌مندان به شرکت در انتخابات مجلس این شعار مطرح می‌شود. همچنان که از سوی مجلس فعلی نیز مطرح شده بود.اما آیا واقعا این شیفتگان خدمت اهداف شغل خود را شناخته‌اند؟ تا چند درصد به اهداف خدمتی خود نزدیک شده یا آن را به واقعیت گره زده‌اند؟ متاسفانه در جامعه ما موسسه یا نهاد ارزیابی و سنجش افکار عمومی‌وجود ندارد یا موسساتی که این گونه مشاغل مانند نمایندگی یا وزارت را ارزیابی کند یا شعارهای قبل و بعد از تصدی مسئولیت را با یکدیگر مقایسه کنند و انحراف یا صداقت آن را بیان کنند. خدمت وظیفه‌ای است که از باورهای ارزشی و دینی نیز در آن رنگ و بویی وجود دارد. اما ملاحظه می‌شود که بعضی از این شیفتگان، میلیاردها تومان بودجه صرف می‌کنند تا به محل خدمت خود برسند. برخی دیگر از این شیفتگان به محض ورود به مجلس دیگر حرف‌ها و وعده‌های خود را فراموش کرده و یادشان می‌رود که به مردم چه قول‌هایی داده‌اند. این در حالی است که باید گذشته و سوابق خدمتی افرادی که داوطلب این مسئولیت گردیده‌اند مورد ارزشیابی قرار گیرد نه در حرف و کلام، بلکه در عمل. شیفته خدمت باید با مردم در میان مردم و از مردم باشد نه اینکه صف خود را از آنها جدا کرده و بعد از انتخاب شدن از مردم فاصله بگیرد. جالب است که برخی از این داوطلبان در مجالسی چون ترحیم و عروسی شرکت می‌کنند تا از این طریق بتوانند برای خود رای جمع کنند. در حالی که خدمتگزاری نیازی به سرمایه‌گذاری ندارد. مردم خدمتگزار صادق را به خوبی تشخیص می‌دهند. به قول مردم بعضی‌ها کاندیدا می‌شوند که به مجلس بروند تا نزدیکان خود را به مشاغل مختلف گمارده و امتیازات قابل توجه را برای نزدیکان و خانواده خود در نظر بگیرند. بارها عرض کرده‌ام که داوطلبان این‌گونه مسئولیت‌ها و حتی وزرا باید تحت آزمون‌های مختلف روانی و رفتاری قرار بگیرند و بعد از ارزیابی نتایج آنها مسئولیت به آنها واگذار گردد. فقط دارا بودن مدرک تحصیلی یا سوابق تجربی و تخصصی برای اینگونه مشاغل کافی نیست، بلکه باید شرایط و امتیازات دیگری نیز داشته باشد. ثبات شخصیت، رشد اجتماعی، اشتیاق به خدمتگزاری، توانایی برقراری تفاهم و ظرفیت انتقاد از آزمون‌هایی هستند که باید از این‌گونه افراد به عمل آید. گاهی بعضی از مسئولان در مقابل انتقادی کوچک یا سوالی که برخلاف میل آنها است عکس‌العمل‌هایی بروز می‌دهند که نه تنها در شان و شخصیت آنها نیست بلکه اهانت مستقیم به نظام و دولت می‌باشد. گرفتن میکروفن خبرنگار و پرتاب کردن آن منظره‌ای دلخراش است که هیچ‌گاه از خاطره‌ها محو نمی‌گردد. آیا این حرکت از سوی مدیر ارشد و عالی‌رتبه پسندیده می‌باشد؟ فریادها و الفاظ ناخوشایند و بعضی از حرکات ناشایست که گاهی در صحن مجلس شورای اسلامی‌مشاهده می‌شود در حقیقت در شان نمایندگان نیست. هرچند در بعضی از مجالس قانونگذاری کشورهای دیگر کتک‌ کاری دیده می‌شود اما ما کاری با این گونه افراد نداریم چرا که ما براساس تربیت، آموزه‌ها و ارزش‌های خویش باید رفتار سازمانی فردی و اجتماعی خود را تنظیم و ارائه کنیم. این شیفتگان خدمت باید توجه داشته باشند که حداقل به امضاهای خود احترام بگذارند اگر موضوع استیضاح از مسئولی ابراز و ارائه می‌گردد باید مشخصا معلوم شود که چرا و چگونه. اما ملاحظه می‌کنیم که برخی از مسئولان بعد از دو یا سه بار استیضاح سربلند از مجلس بیرون آمده و به کار خود ادامه می‌دهند. بعضی از تصویربرداران زیرک گاهی هنگام سخنرانی یک نماینده یا یک مسئول تصاویری از صحن مجلس می‌گیرند که مایه تاسف است. ملاحظه می‌شود گاهی دو یا چند نفر از نمایندگان با یکدیگر یا با تلفن همراهشان بدون توجه به حرف‌های سخنران، مشغول می‌باشند. گویی حضور فیزیکی آنها در مجلس ضرورت دارد نه آنکه به سخنان گوش دهند و اگر رهنمودی وجود دارد آن را ارائه دهند. شیفتگان خدمت باید بدانند که آنها فقط نماینده حوزه انتخابیه خود نیستند بلکه آنها نماینده کل مردم ایران هستند و در مقابل آنها باید پاسخگو باشند. کسی که می‌خواهد خدمت صادقانه کند و به داد هموطنان برسد نباید وام‌دار کسی باشد. التزام و تعهد نمایندگان به قانون اساسی و به شرف و عزت ملی خود باید به گونه‌ای باشد که بتوانند از همه حساب‌کشی کرده و پاسخ بخواهند. در پایان از شیفتگان خدمت خواهش دارم خدماتی که قرار است انجام دهند را لیست کرده و به تجزیه و تحلیل آن بپردازند. واقعا ملاحظه کنند توانایی اجرای این وظایف را دارند یا خیر؟ اگر برای ادای وظیفه و رسالت خود توانمندی لازم را نداشته باشند واقعا ظلم بزرگی اول به خود و در ثانی به مردم و آرمان‌های انقلاب کرده‌اند و اشغال صندلی‌های نمایندگی لطمه بزرگی به حیثیت جامعه خواهد زد.

 

 

مشاور،روانشناس و آسیب شناس اجتماعی دکتر مجید ابهری

کانال تلگرام دکتر مجید ابهری
@drmajidabhari

توئیتر دکتر مجید ابهری :
https://twitter.com/drmajidabhari
سایت رسمی دکتر مجید ابهری :
http://majidabhari.ir

ویدئوهای دکتر مجید ابهری
مصاحبه های تصویری👈🏿
http://www.aparat.com/drmajidabhar